سفیر قزاقستان در روسیه اعلام کرد که کشورش جایگاه شراکت در گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس) را دریافت کرد.

خبرگزاری تاس با انتشار خبر " قزاقستان جایگاه شراکت در بریکس را دریافت کرد" نوشت: دائورن آبایف (Dauren Abayev)، سفیر قزاقستان در روسیه با اعلام اینکه کشورش جایگاه شراکت در بریکس را دریافت کرده گفت که این کشور همچنین به نظارت دقیق بر توسعه سازمان ادامه خواهد داد.

آبایف دراین باره به تاس گفت: ما جایگاه کشور شریک بریکس را دریافت کرده‌ایم که این خود در حال حاضر گام بزرگی است.

وی افزود: ما آماده‌ایم تا از تمامی ابتکار‌های مثمرثمر نشست بریکس در راستای تامین منافع ملی خود حمایت کنیم. کشور ما همچنین بر نظارت نزدیک بر تحولات و توسعه سازمان و تحکیم گفتمان سازنده ادامه خواهد داد.

گفتنی است؛ گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.

درهمین حال شانزدهمین اجلاس سران بریکس در تاریخ یکم تا سوم آبانماه سال جاری در کازان روسیه برگزار شد و در پنجمین سفر خارجی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، نخستین حضور رسمی ایران به عنوان عضو اصلی را رقم زد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در مورخ چهارم آبان ماه ۱۴۰۳ درتصریح گروه بریکس گفت: ناترازی مبادلات تجاری ونقش هژمونی آمریکا در تغییر قهری معادلات جهانی از رهگذر اعمال قدرت وحاکمیت غیرعادلانه دلار بر اقتصاد جهان به شکل گیری مجموعه بریکس منجر شده است. علاوه بر ۱۰ کشور عضو رسمی بریکس، ۱۸ کشور دیگر جهان نیز در صدد ورود به این مجموعه هستند و این امر نشان می‌دهد که بریکس در حال شکست انحصار اقتصادی و حرکت به سمت تنوع بخشی اقتصاد جهان است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بریکس ، قزاقستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار